Muszę pomyśleć, nie mam czasu, nie teraz, za tydzień. Ojej ... sprzedało się?

26.04.2023 r. Marcin Monarcha Poradnik dla klientów Rynek

Marcin Monarcha

AUTOR WPISU
Marcin Monarcha
Ekspert rynku deweloperskiego

Aktualne ożywienie na rynku mieszkaniowym przy znaczącym spadku realizacji nowych inwestycji jest momentem łapania ostatnich okazji przez osoby najbardziej decyzyjne. Osób odwlekających decyzję o zakupie z powodów wszelakich jest jednak nadal sporo. Klienci Ci obudzą się wkrótce w nowej sytuacji gdzie nie będzie dostępnych ofert, które poznawali a nowe będą znacznie droższe.

Jesteśmy w nowym sezonie medialnym w którym zamiast liczbami chorych na Covid, karmieni jesteśmy informacjami o nowych wskaźnikach inflacji. Inflacja ma to do siebie że rosnące ceny są wynikiem dewaluacji pieniądza. Co oznacza, że wszystko drożeje. Z naciskiem na wszystko. Zadziwiające jest jednak to, że wielu tzw "specjalistów" twierdzi, że mieszkania będą tanieć. Nieruchomości które od wieki wieków mają zdolność utrzymywania wartości w trudnym czasie mają nagle tanieć?

Jest to sprzeczne z logiką, jednak wiele osób dało sobie wmówić, że tak właśnie będzie. Mimo iż ceny rosną - działek, materiałów, pracy, to nieruchomości które są wypadkową tych czynników powinny stanieć. Bo bańka :)
Prawda jest taka, że nowe mieszkania jednak nie tanieją a wręcz przeciwnie, ich ceny rosną. Bańki spekulacyjnej na nieruchomościach nie mieliśmy nigdy w Polsce ponieważ jako kraj cierpimy na chroniczny deficyt przestrzeni mieszkaniowej. Sytuacja w Polsce jest jedną z najgorszych pod tym względem w Europie. 

Klienci powoli zaczynają to rozumieć, stąd wiosenne ożywienie na rynku. Ruch ten jest nieco stymulowany przez zapowiedzi rządowego programu Bezpieczny kredyt 2% dający szansę na wzięcie niżej oprocentowanego kredytu osobom nieposiadającym jeszcze nieruchomości. Jednak ożywienie to jest często ruchem pozornym, zdobywaniem informacji, oglądaniem, zastanawianiem się i rozmawianiem a nie działaniem. Jesto to nornamy element procesu zakupowego, w którym na początku klienci poszukują informacji aby się nauczyć rynku.

Jednak sytuacja dziś jest o tyle wyjątkowa że na rynku jest już mało ofert. Wiele inwestycji zostało wstrzymanych, opóźnionych lub wyprzedanych. To co jest na rynku, stanowi często końcówki oferty zeszłorocznej a wszystko co nowe będzie znacznie droższe. Dlatego jeśli szukasz szybko dostępnego domu lub mieszkania i masz już coś ciekawego na oku to decyduj. Bo za chwilę zmuszony będziesz dorzucić 10% do ceny za długie myślenie. 

Aktualnie zaczyna nam się kumulacja popytu zebranego przez ostatnie kwartały, kiedy to faktycznie ruch w branży zamarł. Co oznacza, że skok cen jest nieuchronny. Benzyny do ognia doleje jeszcze rząd zmieniając przepisy o odległościach granic budynków, ilości miejsc postojowych i terenów zielonych na nowych osiedlach. Z powodu tych zmian wiele działek przestanie się nadawać do zabudowy wielorodzinnej, więc mówiąc wprost, nie będzie gdzie budować albo wybuduje się znacznie mniej. Rachunek ekonomiczny jest nieubłagalny - drastyczny spadek ilości realizowanych inwestycji i wzrost cen mieszkań od 2024 roku.

Za rok większość osób teraz myślących o zakupie będzie żałować, że myślała zamiast kupić. Okazje na nowe mieszkania właśnie się kończą.
 
Marcin Monarcha

AUTOR WPISU
Marcin Monarcha
Ekspert rynku deweloperskiego

Absolwent Executive MBA Międzynarodowego Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył Menedżerskie Studia Deweloperskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz studia magisterskie na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy. Trener biznesu i najbardziej doświadczony handlowiec w zespole. W branży inwestycji deweloperskich od 2010 roku. Odpowiedzialny za współpracę z klientami inwestycyjnymi, inwestorami, deweloperami i klientami strategicznymi. Najczęściej pracuje w drugiej linii sprzedaży oraz wspiera proces sprzedaży merytoryczne i techniczne.

Pracując z Marcinem możesz liczyć na:

  • świetną znajomość rynku oraz ogromne zasoby twardej wiedzy i doświadczenia z branży deweloperskiej
  • doskonałą umiejętność rozpoznania potrzeb i oczekiwań klientów
  • kreatywne myślenie, poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań i konkretne podejście do tematu

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ

DANE FIRMY
Mertis Investments
ul. Łęczycka 35
85-737 Bydgoszcz
tel. 52 554-50-85
biuro@mertis.pl
www.mertis.pl
NAPISZ DO NAS